Who links to me?

17 mars, 2006

Bloggstafetten: Därför är jag bussguide i Italien.

Man borde inte behöva förklara varför man är bussguide i Italien. Men för dem som inte förstår ska jag försöka ändå.
Allt en kvinna behöver finns i Italien - vackra kläder, vänliga människor, god mat och dryck och romantiska män och mitt jobb är att delge mina resenärer detta. Jag jobbar på ett reseföretag som heter "Vidga dina vyer" och vi har bussresor till medelhavsländerna, men jag har alltid arbetat i Italien och då på våra bussresor reserverade för kvinnor. Nu är det ju så att kvinnor har olika intressen och därför har vi ett rikt utbud för att kunna möta våra kunders önskemål.
Oftast är resorna över en långhelg eller en respektive två veckor. Vanligast är resorna på en vecka. Då ingår både kultur och strandliv.
Ett vanligt program kan se ut så här:
Resan ner till Italien är en ren transportsträcka och när vi väl är framme finns det olika alternativ att välja mellan:
Bl.a. singelveckan - operaveckan - strandveckan

De som väljer singelveckan är oftast singlar själva, men kan också vara kvinnor som tröttnat på vardagslivet och vill ha lite "krydda i tillvaron". Hur som helst så får varje kvinna en egen guide (manlig sådan), som hjälper dem tillrätta hela veckan och sedan får kvinnan välja vad de vill göra under veckan. Det är inte tal om en egen gigolo utan guiden ska bara se till att resenären mår bra, har roligt och vara sällskaplig. Fast vi lägger oss förstås inte i hur sällskapliga de är. Det är upp till resenären att avgöra. Veckan kan förläggas i Venedig, Rom eller Florens beroende på majoritetens önskan. Bussguiden är då guide på utflykterna till önskade sevärdheter.

Operaveckan är för operaälskarna och denna är alltid i Milano. Här får resenären möjlighet att tillbringa en vecka med en aktiv operasångare som guidar på operan i staden Milano, ger sånglektioner. köper operbiljetter och som sjunger vilka arior, som resenären önskar, var och när de vill. Detta är ett mycket uppskattat alternativ och bussguidens arbete är att fixa allt det praktiska men också att gå med på operan. Detta är INTE en vecka jag uppskattar alls. Mina favoriter heter Metallica och inte Verdi, Puccini och Wagner.

Men det bästa och populäraste av alla alternativ är strandveckan. Då får man sig tilldelad en egen "sandorm". Man får också en reserverad plats på stranden, egen parasoll och egen servitör, som så ofta man vill kommer med kalla drinkar och mat. Vad gör "sandormen" då?
Tja, det bestämmer man ju själv, smörjer in en med sololja, ger komplimanger, småpratar, badar med en, håller en sällskap vid middagen, tar med en på dans, restaurang och följer en hem till hotellet eller vad man nu önskar.

Vad gör vi guider då? Ja, vi alternerar som guider på olika "veckor" och min klara favorit är "strandveckan" eftersom vi som förmån också får en egen "sandorm". Att under en hel vecka bli så uppskattad och underhållen är underbart.
Här har svenska män mycket att lära. Ingen kan ge komplimanger och få en kvinna att känna sig så kvinnlig som en italiensk man, och även om det bara är några futtiga veckor så lever jag på detta resten av året. Det är precis vad en kvinna vill ha; romantik, uppskattning för den hon är och avkoppling i underbar miljö.
Därför är jag bussguide i Italien.

Nu skickar jag stafettpinnen över till IT-horan med ämnet: "Detta gör jag när jag inte kan sova!".

9 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Jag tror du har uppfunnit en ny nisch i chartervärlden! Ciao ciao!

Lyckliga Grodan sa...

var bokar jag resan???
:)

Anonym sa...

Åh, med den beksrivningen torde bussarna snart vara fullbokade.. jaget vill gärna ha en dubbel 2-veckorsresa.. =o)

Annela sa...

Resan kan bokas hos oss "Vidga dina vyer", men det gäller att vara ute i god tid. Det blir snabbt fullbokat. Nästa resa som har lediga platser är april 2007.
Tro det eller ej men alla partimedlemmar i FI har bokat in sig på strandveckan i augusti 2006. Det gäller väl att ta sats inför valet.

Anonym sa...

Jag kräver att skrivarcirklens medlemmar får förtur på lediga platser! ;-)

Annela sa...

Jag ska se vad jag kan göra.

Anonym sa...

oooo...Jag hoppas verkligen att även "guiden" får njuta av de olika utbuden som denna eminenta resebyrå tillhandahåller. Så hon inte bara sitter "i bussen".... Men det är klart, med ett så´nt koncept är säkert "förmånerna" inbakade i avtalen. :)

KUL!!!

Annela sa...

Vad roligt att du är på bloggen igen. Det var längesedan och jag har saknat dig. Hur har det gått med din granne??

Mona sa...

Synd att det var fullbokat på din resa det närmaste året, kära kusin! I min nöd beställde jag plats på en språkkurs i Salerno i stället. Livet är ju inte bara en dans på rosor, utan även en chans att lära glosor. Puritanen i mig tlllhöll mig detta sedan jag ett ögonblick varit frestad av dina sandormar.
Men - Rosor till dig!

Who links to me?