Who links to me?

10 mars, 2006

Ett brev betyder så mycket



Idag var det extra roligt när posten kom. Visserligen fanns det några trista fönsterkuvert med räkningar i, men också två kuvert med exotiska frimärken på. Det var brev från mina fadderbarn i Indien och Kap Verde-öarna. Det är lika fantastiskt varje gång jag får brev.
Jag har 2 flickor som fadderbarn:
Maria, snart 14 år och bosatt på Kap Verde. Hon har varit mitt fadderbarn i snart 3 år Hon har 3 syskon och är näst yngst. Hennes föräldrar är rätt så gamla och försörjer sig så gott det går på lite jordbruk och har några getter och höns. Det största problemet är torka .Men för att Maria skall kunna skaffa sig utbildning så bidrar jag med 180:- varje månad + lite extra till jul och födelsedagen.

Leela är bara 5 år gammal och henne fick jag nyligen ( i november -05). Hon bor med sina föräldrar och en lillebror i i provinsen Udaipur i nordvästra Indien. Hennes föräldrar har en gemensam årlig inkomst på 215 dollar = 1670 sek i dagens valutakurs. De vill också att barnen ska få utbildning eftersom de ser det som det enda medlet att ta sig ur fattigdomen. Det är Maria överst och Leela nederst på bilderna.

Jag skriver brev till dem och skickar med små saker: färgpennor, suddgummin, blyertspennor, klistermärken, t-shirts o. likn. och jag är så himla glad att jag verkligen tog mig i kragen och fick tillfälle att hjälpa dessa flickor. Pengarna betyder inte så mycket för mig men har en stor betydelse för dem. De skriver också brev till mig och skickar med små teckningar, julkort de ritat själv och ibland listor över vad de köpt för mina pengar.
Leela kan inte skriva själv med då skriver en projektarbetare i hennes ställe.
Jag har aldrig ångrat att jag tog mig an dessa fadderbarn och de gör mig så glad att jag med så lite ansträngning kan hjälpa 2 barn i världen att få en bättre framtid. (Nu lät jag nästan som en missionär)

Jag har fått fadderbarnen genom en dansk organisation som heter Barnfonden och har projekt över hela världen. Projekten involverar hela familjen och byn och ska vara "hjälp till självhjälp" vad det gäller utbildning, hälsovård och näringsriktig kost. föräldrarna får också stöd till att bli självförsörjande. Barnfonden har ett 90-konto, vilket innebär att de kontrolleras av SFI, så att man vet att pengarna når fram.

Om du också vill ha ett fadderbarn så har du chansen här - ta den!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för info om fadderbarn. Har funderat på det. Kanske dags att göra något.

Du har fått nytt ämne i skrivarcirkeln i min blogg. Lycka till

Annela sa...

Ja, gör det. Du kommer inte att ångra dig. Tvärtom.

Anonym sa...

Annela - skrivarcirkeln saknar dig! om jag inte hör av dig senast imorgon så går ämnet vidare till nästa

Annela sa...

Servern på blogger.com svarar inte. Texten kommer så fort jag kan komma in.

Annela sa...

Ja, den filmen är helt underbar. Starta eget?? Vad spännande. Berätta mera. Vilken bransch?

Anonym sa...

Hej Annela,
Va kul att du har båda dina fadderbarn på din blogg:)och att du trivs med ditt fadderskap.
Min kollega som sökt efter Indien på internet, hittade din sida och visade oss andra på kontoret.
Så, jag ville bara hälsa och säga : Stort tack för att du är stolt fadder!!
Karin Bergqvist
Barnfonden

Who links to me?