Who links to me?

12 november, 2005

Myslördag och barnböcker

Ännu en myslördag på egen hand.
Medan äldste sonen är på träningsläger i Salt Lake City, maken och yngste sonen jobbar med att rigga ljud till Lions jazzkonsert på Fässbergsgymnasiet, mellansonen har myslördag i sängen med Playstation och det nya fotbollsspelet, så gav jag mig ut i regnet ner till sta'n för att på Buttericks inköpa 1 st partyhatt till konserten. Jag hittade faktiskt en som inte så jättetöntig ut och köpte också lite glittertyg att piffa upp den med. Kan nog bli riktigt fint. Jag fann en ny tygaffär på Västra Hamngatan och glodde lite där- Gick vidare till Gårda Textil - den finaste och bäst sorterade tygaffären i hela Göteborg
Dämmevägen var en gata full med verksamhet i flera affärer och i små verkstäder. Här startade Gårda Textil sin verksamhet i en enkel lägenhet på Nr 8. Firman har sedan fortsatt sin verksamhet i Göteborg. När Red som ungt brevbärarbiträde kom för att lämna posten till den judiske affärsmannen satt dennes gamle far likt en skräddare uppkrupen på bordet. På huvudet hade han den typiska kalotten. Av små ihopnitade textilrester tillverkade han ett föremål som man torkade av dåtidens bläckstift med. Tala om gamla tider då inget fick förfaras ! Mer framgångsrikt var säkert försäljningen av "stuvar". Billiga stuvar var något som gladde de sykunniga göteborgsdamerna. Dämmevägens gamla hus och området omkring har nu fått ge plats åt de nya spårvagnshallarna. (Källa: Nättidningen Glimten)

- och landade sedan på Språkcaféet på Esperantoplatsen. Ut ur den öppna dörren dit in kom ljuva flöjttoner - "Tango Jalousie".Jag läste i morse i GP om en kvinna, Saida, från Bosnien som kommit hit som flykting -92 och gått igenom mer än vad någon borde behöva. Hon hade förlorat ett barn i kriget, tvingats fly, hade artrit, artros, fibromyalgi och lite till, men orkar ändå skriva dikter, entusiasmera både barn och vuxna till konst. Hon gör dockor och porträtt i ull. Idag hade hon utställning på Språkcaféet.
Och vilka dockor sedan!! De var precis som små människor med uttryck, ögonfärg och rynkor och allt i 3-dimensionell tovad (antar jag) ull. Hon hade också gjort ovala reliefporträtt av bl.a. Indira Ghandi, Oprah Winfrey och Selma Lagerlöf och de var verkligen porträttlika. De var helt fantastiska och jag begriper inte hur hon bär sig åt!!

Väl där tog jag en kaffe och husets macka med fetaost och plötsligt börjar det komma tangomusik ur högtalare i ena änden av caféet. Argentinsk tango och flera stycken dansade. Helläckert - sådär på regniga lördagseftermiddagen. Väggarna var mörkt terracottafärgade och det fanns mjuka, svarta skinnfåtöljer och en bardisk att hänga på. Varje vardagkväll är det språkcafé- Då kan man t.ex. på tisdagar gå dit och tala franska med folk och en annan kväll är det spanska, engelska, tyska osv.
Ett fantanstiskt ställe som jag varmt kan rekommendera till alla som någon gång kommer till Göteborg. Helt befriat från trendnissar och trendmacciatos och trender. 2 timmar rann iväg och där satt jag och myste.

Har fått lite frågor att besvara från Pollymia och här kommer svaren:

Vilken var din första stora läsupplevelse?
Den första som jag minns var Pippi Långstrump. Den kunde jag läsa själv, men ville ändå att mamma skulle läsa högt. Det var det mysigaste jag visste. Sedan gick vi ofta till biblioteket och lånade böcker i serien Barnbiblioteket Saga. Böckerna om Nalle Lufs älskade jag och en liten bok jag fick av min pappa en gång hette "Myggan Nippe möter Strump och Strumpa" - en liten mystisk bok om 2 kottetroll, en mygga och en harkrank, "Eller Propeller". Gummigutta-böckerna var också mina favoriter och alla har jag hittat på Tradera och köpt och läst nostalgiskt.

Vilka böcker återkom du alltid till?
Fem-böckerna förstås, Lotta-böckerna, Kitty-böckerna ( som inte fanns på biblioteket - de ansågs inte "fina") och alla böckerna i serierna om Cherry Ames och Syster Ann Barton. Sedan gillade jag också att läsa om engelska intenatskoleböcker och teaterpjäser. Men en som jag läste hundratusenmiljoners gånger var/är Mary Poppins.

Var du med i någon bokklubb?

Det fanns inga bokklubbar när jag var barn.

Första vuxenböckerna du nosade på?
Det kommer jag faktiskt inte ihåg. Men jag minns som igår hur högtidligt det var när man äntligen fick sitt "vuxenkort" på biblioteket och släpptes in i det allra heligaste.

Böcker som du försökte dig på men som inte funkade på dig?
Böckerna om Mumintrollen och Sagan om Ringen. Fast inga av dem var ju barnböcker. Mumintrollen kan jag uppskatta som vuxen men Sagan om Ringen försökte jag mig på redan på 70-talet och det gick inget vidare. Ännu har jag inte läst dem, men en film har jag sett och jag tyckte mest att det var en enda lång vandring - mycket gåandes och lite handling. Inget för mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra. Jag har precis samma problem med Sagan om ringen!

Maria sa...

Fast jag ääääälskar filmerna!

Och du, jag läste också Cherry Ames och Ann Barton. Och Anne på Grönkulla, henne glömde jag

Annela sa...

Mette: Jo, det är mysigt med stor familj, men ibland önskar man alla dit pepparn växer (var nu det är) och då är det bra att gå på stan och sätta sig på ett café - biblioteket funkar också bra.

Pollymia: Anne på Grönkulla var en av de böcker som alla hade läst utom jag. Den gillade jag inte. Det var alldeles för synd om henne. Men Mio min Mio gillade jag och i parken nedanför vår balkong finns bänken som Bo Wilhelm Olsson satt på den där kvällen då han försvann.

Klimakteriehäxan sa...

Cherry Ames! vilken höjdare! Brukade få en om året, till jul. Gul rygg. Tecknat omslag. Tjusiga doktorer. Ständigt uppåt på karriärstegen.
Hääärligt - fast väääldigt länge sen...
Hon finns omnämnd här:
http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/11/att-lsa-till-doktor.html

Who links to me?