Who links to me?

10 november, 2005

Paul Bunyan

Illustration: Owe Gustafson

PAUL BUNYAN
Nu är det dags för skandinavisk premiär av den brittiske tonsättaren Benjamin Brittens "Paul Bunyan". På svenska. Från Amerikas urskog:
En sagoopera för vuxna
Musik i Västs storkör med 250 medlemmar tillsammans med en symfoniorkester och 16 solister från Högskolan för scen och musik framför denna sofistikerade saga på
Göteborgs Konserthus söndagen den 20 november. Det blir två konserter under ledning av Musik i Västs konstnärlige chef, dirigenten Simon Phipps. För regin svarar Sven-Åke Gustavsson, som även gör rollen som jätten Paul Bunyan, en liten roll med stor betydelse.
Britten och Auden
Paul Bunyan är den brittiske kompositören Benjamin Brittens (1913-76) första opera, med libretto av hans gode vän, författaren W.H. Auden. Båda bodde i USA under några år i början av andra världskriget och där föddes verket.Paul Bunyan hade urpremiär i New York 1941. Men Britten och Auden var inte nöjda, verket drogs tillbaka. Drygt 30 år senare var det dags igen. Nu reviderat av Britten, och succén var ett faktum.

Myten om Paul Bunyan
Legenderna om jätten Paul Bunyan utspelar sig när Amerika går från nybyggarland till modernt samhälle. Det sägs att Paul Bunyan levde tillsammans med en brokig skara invandrare i ett skogshuggarläger. Det berättas bland annat att denne jätte skapade Klippiga Bergen och att han och hans trogna blå oxe plogade fram Grand Canyon.

Svenskar i vilda västern
I detta projekt samarbetar Musik i Väst med Högskolan för scen och musik (tidigare Operahögskolan) vid Göteborgs universitet, som tillsätter flera av solistrollerna med sina främsta elever. Bland annat kommer de att gestalta några svenska utvandrare som söker lyckan i Amerika.
Rollen som den berättande trubaduren görs av kompositören och sångaren Martin Bagge, bland annat känd för sina Bellman-tolkningar.


Ja, det är detta jag ägnat onsdagskvällarna åt sedan i början av september. Att sjunga i storkören med 250 sångare - och jag älskar det. Höjdpunkten på varje termin är konserten.
I år blir det något vi aldrig gjort - en sagoopera, fast det är också teater, musical och körverk. Allt på en gång!! Och med full symfoniorkester. Wow, det är så häftigt!! Och "Paul Bunyan" innehåller alla sorters musik; allt från medeltida influenser till jazztoner och country and western.
Igår på repetitionen fick vi veta att första föreställningen är utsåld och Konserthusets stora sal tar 1250 personer. När jag tänker på det blir jag matt; alla dessa människor måste ju få valuta för sina pengar. Hjälp! Hur ska det gå??

5 kommentarer:

Annela sa...

DEt finns biljetter kvar till kvällsföreställningen om någon finns i närheten och vill komma.

Lyckliga Grodan sa...

åå vad kul.. man blir så glad av att sjunga.. tyvärr bor jag alldeles för långt bort..
jag tror det går bra.. ni är ju så många så ni kommer att bära varandra... breake a leg...

Annela sa...

Tack för det!! Recensioner följer

Anonym sa...

Min vän , det kommer gå bra ! Valuta för pengarna,..oroa dig inte det blir en magisk kväll.
Nu är jag lite oroad över det där med att önska lycka till eller sprakra aktörer i baken..via tv rutan har jag hört att det är ingen bra metod.......men när hur varför ?? har jag glömt LER*

MIN Vän...jag ska tänka på dig och på din avänner, flera hundra!!! uj det låter mäktigt...!!
Gumman, GO GIRL`!! ;)!
kram mvh Gnosan

Anonym sa...

Jag har en känsla om att du är Trött och lycklig idag ;)!
en liten kram o hälsning / mvh G

Who links to me?