Who links to me?

25 januari, 2006

Ett tecken???


Jag kommer inte att kunna gå tillbaka till lärarjobbet. Det har jag förstått. Den karriären är slut. Men vad ska jag då hitta på fram till pensionen? Jag kan ju inte bara sätta mig ner som en elefant vid vattenhålet och invänta döden. Jag ÄR lärare till själ och hjärta, men nu måste jag hitta nåt annat.
Egentligen vill jag ha något som är roligt, som inte innebär att jag måste "ta hand om" människor, som innebär att när jag går hem så är jag ledig, som jag kan försörja mig på.
Vad tycker jag om att göra då? Jo bland annat att:
Läsa böcker
Umgås med människor
Prata
Sy
Trädgårdsarbete
Lära mig nya saker
Arbeta självständigt
Musik

Helst av allt tror jag att jag skulle vilja jobba på ett bibliotek, i bokhandel eller allra helst öppna en syateljé och ändringsskrädderi.
På parallellgatan här finns ett litet skrädderi, sokm varit där i 100 år :)),och jag går förbi där nästan varje dag. Det är en äldre herre som har det och jag har ofta tänkt
"Det lilla skrädderiet skulle man ha. Väl inarbetat med kundkrets och en lagom stor lokal. Undrar om han inte ska sälja det snart?"
Och gissa vad?? I går kom lokaltidningen och där stor en annons:
"Inarbetat skrädderi till salu p.g.a sjukdom" och det var precis det på parallellgatan som jag gått och glott på!!!
Är det ett tecken, eller??

Det finns inte många ändringsskrädderier kvar och det är ju en mindre katastrof när blixtlåsen går sönder i favoritjeansen eller fodret i mysiga jackan hänger i remsor och man inte själv kan fixa det. Jag har en bekant som alltid måste köpa för långa byxor och kjolar, och hon får köra över halva stan till en skräddare som kan hjälpa henne. Hos "fina" affärer ingår det i priset, men handlar man på H&M eller KappAhl så är det kört. Kanske är det en bra idé??

Hjälp - ett gott råd, tack!

Nu vet jag inte hur? Ska jag eller inte? Jag är ju sjukskriven sedan 2 år och det kan ju inte vara om jag ska starta eget? Kommer jag att orka eller kanske blir jag piggare??

5 kommentarer:

Anonym sa...

Goda råd är dyra.. *L*
Kan bara gå till mig själv.. När jag inte kunde jobba som djurskötare (mjölka kossor) pga av att min axel sa ifrån.. så tänkte jag att dövtolk vill jag bli.. men när jag tänkte lite till så insåg jag att min axel inte skulle klara av att händerna jobbade utan stöd.. Istället halkade jag in dit jag är nu.. sitter framför datorn.. med handlovstöd o rollermouse.. o pratar i telefon.. med headset..
Vad Du ska göra.. kan ju bara Du känna efter.. Men varför inte börja med att gå in i skrädderiet o prata med den som säljer det.. Att prata.. o fråga är en Bra start..
Hoppas att det går bra o att Du hittar något Du trivs med..

Annela sa...

Ja, jag tänker och tänker och jag ska gå in och prata med dem i morgon dag.

Anonym sa...

Oh, så spännande! Min spontana reaktion är : SATSA!
MEN, bara DU kan känna om det är realistiskt.
Allt går att ändra och går det inte kan kanske någon annan ta över efter dig? Då har du provat.
Hur mycket skulle Du gräma dig för att du avstog...om ett år, två eller tre år?

SVÅRT, men jag skulle önska att Du vågade om det känns rätt.

Anonym sa...

Hur som helst så tödjer vi dej i vad du än väljer att göra! kram

Din förstfödde hårdrockare

Annela sa...

Tack gullplutten!! Det känns skönt att veta. Rock on!!!

Who links to me?