Who links to me?

13 november, 2006

Ajajaj!!

Ja, man kan ju undra hur det går till att få karies under plomberna. Jag har aldrig hört talas om det förut, men tydligen är det inte helt ovanligt. I mitt fall beror det på att jag är torr i munnen!!

Mitt tandläkarebesök utspelades som följer:
T: snäll och oerhört trevlig och nätt på handen. Jag gillar nästan att gå dit och hon har botat allt vad tandläkarskräck (eller tandvårdsrädsla som det ska heta numera) heter. Hon tog lite röntgenbilder som vanligt och började sedan själva undersökningen. Alla hummanden verkade positiva och efteråt sa hon:
"Ja, allt ser bra ut - inga sprickor, inga fickor. Du har skött dig de här tre åren som du inte varit här (av kända skäl). Jag ska bara ta en titt på bilderna."
Tjohoo, tänkte jag, det här blir billigt och bra.
"Mmmhm, sa hon sedan i en helt annan ton. "Här ser det illa ut! Det finns mycket karies här under några fyllningar. Usch, några är nästan nere i pulpan. Det var inte bra!!"
Ja, underbart är kort - trist varar länge! Jag fick ett antal tider av henne och sedan var det adjö!! Vadå billigt?? Allt beror på medicinen jag äter. Den ger muntorrhet och om man har för lite saliv ( som innehåller vätejoner) så blir det ingen balans i munhålan och bakterierna tar över. "Och de kan ta sig in överallt".

Ja, hade också haft lite konstigt tryck i en tand, men inte tänkt mer på det. Samma kväll fick jag en djävulsk tandvärk i just den tanden och var tvungen att peta i mig Panodil Forte, som jag har när jag får svår spänningshuvudvärk, men det hjälpte bara för stunden. På natten vaknade jag av värken och fick peta i mig fler piller och så höll det på i dagar. Jag fick komma akut och sitta och vänta på en lucka i T:s schema och kom in. Jajamen, inflammation i tanden. Hon tömde den och täckte provisoriskt. Efter några dagar rotfyllde hon den och allt verkade bra.
Men nu började det värka i överkäken istället. Och inte måttligt heller!! Jag höll ut tills jag hade tid och gick dit och drog min jeremiad.
"Konstigt, säger T., du ska inte ha ont där.
"Men det har jag", pep jag.
"Det kan vara en spricka i tanden. Det är inte alltid som det syns på röntgen. Vi får se hur det ser ut"
Jodå, sprickan fanns där i en 40 år gammal plomb och hela pulpan var uppäten av bakterierna. Inte konstigt att jag hade haft ont!! Hon fick tömma den också, men "den är inte mogen" så det blir ett provisorium. Så nu har jag två provisoriska fyllningar och en väntad rotfyllning att se fram emot - förutom de andra kariesangreppen :((.

Inga kommentarer:

Who links to me?