Who links to me?

16 december, 2006

Web shop?

Jag har länge varit sugen på att ha en web shop, men det verkar så krångligt. Man måste förstås ha en massa kontroller och sånt, så att inget blir fel.

Men jag tycker ju om att sy - helst syr jag kläder i linne - byxor, tunikor, jackor etc. Jag syr enkla modeller som passar kvinnor i större storlekar, men också för dem som är små och kanske har svårt att hitta kläder i affärerna. Ofta har jag någon liten detalj, som gör att det blir lite extra "piffigt" och annorlunda. Den här tunikan i ganska grovt linne skulle egentligen bli enfärgat cerise, men jag hade köpt för lite tyg och det gjorde att jag fällde in litet svart linnetyg jag hade hemma och med en soutageknapp (en handgjord, flätad och sydd knapp) blev den fin tycker jag. Bak är den enfärgad så när som på en fjärdedel nederst, som är svart.
Min dröm är att ha ett tygcafé med min kollektion och där gästerna/kunderna kan antingen beställa kläder i sin egen storlek, titta i modetidningar och/eller köpa tyger där och sy själv; allt medan man kan dricka kaffe och äta bakelser.
Kanske skulle jag börja med att lägga ut på Tradera, fast jag tror inte att man får nåt vidare betalt eller som någon föreslog (var det inga m), lägga ut ett plagg på bloggen och låta första kvinna köpa eller högstbjudande. Tja, det hade varit betydligt enklare än att fixa en web shop, som jag inte har en aning om hur man gör.
Men då inställer sig frågan: Skulle någon köpa?

11 kommentarer:

Mildamakter sa...

Det tror jag säkert!
Vi är många som tycker om linnekläder och som inte kan sy. Det kan ju vara värt att prova :o)

Anonym sa...

Tygcafé låter jättetrevligt!
En duktig linneklädskapare här i Årjäng började sälja sina kläder hos en frissa. Där hängde kläderna och vem som helst fick komma in o prova bakom ett enkelt draperi. Sen fick frissan procent på försäljningen och båda var nöjda. Idag har hon utvecklat detta, har försäljningen i sitt eget hem med både ateljé och affär.

En annan började sälja på turistbyrån, ytterligare en annan på ett hotell / konferenscenter.

Det plagg Du visar här är jättefint och skulle säkert finna köpare. Det kan säkert gå att sälja just linneplagg även över nätet / bloggen. Annars vill man nog gärna prova kläder innan man handlar. Det är lättare med annat hantverk

Fast innan man börjar sälja så måste man säkert ha ordning på pappren och en egen firma. Men det är inte så märkvärdigt och det hjälper ofta kommunen till med, eller Almi, eller arbetsförmedlingen.

Anonym sa...

Det går säkert bra att sälja dina plagg. Säljer du bara i mycket liten skala så går det säkert att göra det i bloggen eller på en hemsida, men ska du göra det i större skala så tror jag att Inga M har bra tankar.

Tradera är så osäkert, ibland får man massor med betalt och ibland inget. Lägger man utgångspriset högt så får du inga som helst bud...

Vill du ha en webbshop så finns webbshophotell på nätet som gör att du har det mesta förinställt. Kostar lite pengar,men det gör å andra sidan en hemsida också.

Anonym sa...

Jag tror absolut att du skulle få kunder.Vi är som sagt många som gillar linnekläder.Snygg tunika!

Inga ger bra råd i sin kommentar. Jag har liknande exempel härifrån, kvinnor som haft kläder till salu hos andra företagare, som en början.

Nutek har f.ö. bra information om starta-eget http://www.nutek.se/sb/d/515

Sätt igång Annela!!!! Vi ska heja på dig!

Annela sa...

Tack för alla goda råd och all uppmuntran. Det ska få ligga och gro lite.

frktjatlund sa...

Jag vill också instämma i lycka-till-kören. Det finns säkert kunder, knepet är att hitta dem.

Man ska nog börja i liten skala och inte sätta sig i skuld, så att det får konsekvenser för framtiden.

Annela sa...

Ja, det tror jag också. Jag har ju äntligen blivit av med mina studielån, så skulder vill jag helst inte ha.

Linda sa...

Åh, vilken härlig idé med ett tygcafé! Det låter hur mysigt som helst.
Jag syr en del kläder också, men efter mönster än så länge. Jag är så lång så jag har svårt för att hitta byxor, annat än jeans och det kan man faktiskt inte ha alltid.
Fick en ny symaskin i våras, då den gamla gjort sitt, och då fick jag ny fart, det blev många timmar och många meter tyg :)
Tack för att du tittade in hos mig, kom gärna tillbaka :)

Annela sa...

Hej Lindalotta! Tack för att du tittade in.
Det gör jag alldeles säkert. Jag är en skånska i förskingringen, dvs Göteborg och det är alltid kul at läsa "skånska" bloggar.

Anonym sa...

Jag tror säkert du kan sälja så tjusiga plagg. Men kläder vill man prova. Sälj hos någon anan eller på marknad!

Annela sa...

Jo, det är sant. DEt som ser snyggt ut på hängaren kan se ut som "kriget" när man väl får det på sig.
Kul att du hittade hit. Jag brsökte din blogg, men kunde inte kommentera:(

Who links to me?